Εικαστικά

Λεωνίδας – Ναπολέων – Μπότσαρης. Η γλώσσα των συμβόλων

Yπό την αιγίδα της Ελληνικής και της Γαλλικής Προεδρίας της Δημοκρατίας

01 Οκτ - 16 Ιαν 09:00

Θέσεις

UNLIMITED

Χώρος

Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

Η έκθεση παρουσιάζει τη χρήση συμβόλων δανεισμένων από την ελληνική αρχαιότητα και τον ρόλο τους στην υποδοχή των δραματικών γεγονότων αυτής της περιόδου και της ιστορίας γενικότερα. Ο Λεωνίδας και η θυσία των Σπαρτιατών στις Θερμοπύλες προσδιορίζονται ως η υπέρτατη θυσία για την πατρίδα και τα μεγάλα ιδανικά. Η μορφή του θα συναντήσει εκείνη του Ναπολέοντα σε διάφορες περιστάσεις. Ο Ναπολέων δανειζόμενος χαρακτηριστικά του Μεγάλου Αλεξάνδρου και Ρωμαίων αυτοκρατόρων όπως ο Αύγουστος, κατά τη διάρκεια της εξορίας του στην Αγία Ελένη οραματίστηκε την Ευρώπη ενωμένη κάτω από την εξουσία του και οργανωμένη σύμφωνα με αυτό που ο ίδιος θεωρούσε ως κλασικά ελληνικά πρότυπα διακυβέρνησης. Το όραμά του για παγκόσμια επέκταση περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την Ιταλία, την Αίγυπτο και τη Μεσόγειο. Έγγραφα και αρχειακό υλικό μας οδηγούν στον Αλή Πασά και τον Ναπολεόντειο επεκτατισμό στην Ανατολή (πάντα μεταμφιεσμένος ως προσπάθεια υπεράσπισης αρχών και ιδεών) και τον ρόλο του Ναπολέοντα στην αρχή της Ελληνικής Επανάστασης.

 

Eugène Delacroix, O Μπότσαρης αιφνιδιάζει το στρατόπεδο των Τούρκων και τραυματίζεται θανάσιμα, 1860-1862. Λάδι σε καμβά, 65×73 εκ. Toledo Museum of Art (Ohio, USA), 1994.36. Αγοράστηκε με χορηγία της Δωρεάς Libbey, του Edward Drummond Libbey, και με χορηγίες του κληροδοτήματος της Florence Scott Libbey, στη μνήμη του πατέρα της, Maurice A. Scott.
Eugène Delacroix, Botzaris ambushes the Turkish camp and gets mortally wounded, 1860-1862. Oil on canvas, 65×73 cm. Toledo Museum of Art (Ohio, USA), 1994.36

 

Οι Θερμοπύλες, Λεωνίδας-Μπότσαρης και Λεωνίδας-Ναπολέων, ήρθαν για άλλη μια φορά στο προσκήνιο λόγω της πτώσης του Μεσολογγίου και του ηρωικού θανάτου του Μάρκου Μπότσαρη. Ο θάνατος του Σουλιώτη καπετάνιου ενέπνευσε μεγάλους ζωγράφους των αρχών του 19ου αιώνα, όπως τους Ντελακρουά, Λιπαρίνι, Λανγκλουά, Ντε Νέβιλ και άλλους. Τα έργα τους αναπαράχθηκαν σε λιθογραφίες συνοδευόμενες από σύντομα κείμενα, στα οποία ο ήρωας αναφέρεται ως Νέος Λεωνίδας.

Τέλος, στην έκθεση εκτίθενται τα περίφημα όπλα του Μπότσαρη, που προφανώς δόθηκαν στον Στρατηγό Maison από τον Καποδίστρια μετά τη μάχη του Ναβαρίνου, κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του Μορέα, η οποία σηματοδότησε το τέλος της επανάστασης που οδήγησε στη δημιουργία του ελληνικού κράτους.

Έχοντας τα σύμβολα ως αφετηρία, πολλές παράλληλες ιστορίες θα έρθουν στο προσκήνιο μέσω ειδικών ξεναγήσεων, διαλέξεων, εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δραστηριοτήτων, αναβιώνοντας με τον πιο οικείο τρόπο τόσο γνωστές όσο και λιγότερο γνωστές πτυχές της ιστορίας μας.

Ludovico Lipparini, O θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη (La morte di Marco Botzaris), π. 1841. Λάδι σε καμβά, 160 x 230 εκ.. Τεργέστη, Civico Museo Sartorio, αρ. ευρ. 20208
Ludovico Lipparini, The death of Marco Botzaris, ca 1841. Oil of canvas 160×230 cm. Trieste, Civico Museo Sartorio, inv. 20208

 

Jacques Louis David, Ο Βοναπάρτης διασχίζει το πέρασμα του Μεγάλου Αγίου Βερνάρδου (Άλπεις), 1800-1801. Λάδι σε καμβά 260×221 εκ. Rueil-Malmaison, Musée national du château de Malmaison, αρ. ευρ. M.M.49.7.1
Jacques Louis David, Bonaparte crossing the Great Saint Bernard pass (Alps), 1800-1801. Oil on canvas 260×221 cm. Rueil-Malmaison, Musée national du château de Malmaison, inv. M.M.49.7.1
Λεωνίδας – Ναπολέων – Μπότσαρης. Η γλώσσα των συμβόλων

​​Διάλεξε ημερομηνία

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2021
  • ΔΕΥΤΕΡΑ
  • ΤΡΙΤΗ
  • ΤΕΤΑΡΤΗ
  • ΠΕΜΠΤΗ
  • ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
  • ΣΑΒΒΑΤΟ
  • ΚΥΡΙΑΚΗ
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20